Blog

Druk, druk, druk.. Heb jij het ook zo druk? | Tools om tijd te besparen | Deel 1

17 april 2018 - door Luuk Vaessen

“Hoe gaat het met jou?” Ik vraag het regelmatig aan verschillende ondernemers. “Goed! Druk hè?” Het is de meest voorkomende reactie die ik terugkrijg. Als ondernemer heb je het graag druk, dat zou namelijk doen geloven dat de zaken goed gaan. Maar ik ken ook veel ondernemers die erg goed zijn in druk doen in plaats van druk zijn. In 1954 hebben ze daar een term voor bedacht: Epibreren.

Druk ervaren is slecht voor je, dat weet iedereen. Toch hebben we het met zijn allen altijd heel erg druk. Mijn vraag aan jou: Wil je het wel rustiger hebben? Ja? Mooi. Daar kan ik je in op weg helpen. Ik wil je helpen bepaalde uitdagingen om te zetten in kansen. De komende weken neem ik tips en tools met je door. Die jou kunnen helpen efficiënter met je tijd om te gaan.

Deel 1: Efficiënt werken | De introductie
Zelf heb ik er een hekel aan om in de file te staan. Natuurlijk voorkom je het soms niet dat je per jaar nog teveel uren in de file staat, maar ik probeer het door slim te plannen zoveel als mogelijk te voorkomen. Zo zijn er meer dingen die je kunt doen om je tijd optimaal te benutten:

  • Zorg ervoor dat je op elke locatie kunt werken
    Muziek luisteren we in de Cloud, met Spotify luister je altijd en overal. Netflix heeft dit gemak natuurlijk ook. Maar wist je dat je dit ook zakelijk kunt toepassen? Denk bijvoorbeeld aan CRM systeem in de Cloud, een online boekhoudpakket of jouw Office programma's zo inrichten dat je zo overal kunt gebruiken. Office365 geeft zelfs nog meer tools om overal te kunnen werken.

  • Zorg dat je bereikbaar bent
    Tegenwoordig kun je heel gemakkelijke vaste telefonie met jouw mobiele integreren. Zo ben je overal bereikbaar. Je kunt bijvoorbeeld via je vaste nummer uitbellen of gebeld worden. Zo ervaren jouw klanten geen belemmering. Voor hen ben je altijd bereikbaar. Zo kun je instellen dat jouw lijn na een paar keer overgaan direct doorschakelt naar een collega. Geen voicemail berichten, maar een klant die direct te woord kan worden gestaan.

  • Digitaliseer je notities.
    Oké, misschien is dit meer een punt voor mijzelf. Maar misschien herken je jezelf erin. Mijn handgeschreven notities zijn behoorlijk ‘encrypted’. Voor een buitenstaander (en helaas soms ook voor mijzelf) zijn ze onleesbaar. Notities op een online notitieblok maken ze altijd en overal beschikbaar, maar ook altijd lees- en doorzoekbaar. In het geval van OneNote bijvoorbeeld kun je direct een taak toevoegen waar je op een later tijdstip aan herinnerd wordt.

  • Zorg dat je jouw printer overbodig maakt!
    Toch in de verleiding om iets te printen om het te kunnen onderteken en vervolgens weer in te scannen? Niet. Meer. Doen! Met tools zoals Signnow kun je digitaal jouw overeenkomsten ondertekenen. Veiliger, transparanter én efficiënter.

  • Zoek je niet klem naar je documenten.
    Wanneer je jouw documenten in de Cloud opslaat, scheelt het niet alleen papier en archiefkasten. Je hebt ze altijd bij de hand. Zo kun je denken aan bijvoorbeeld een omgeving als SharePoint (documentmanagement) om je bestanden op te slaan. Maar ook aan het digitaliseren van je boekhouding in een tool als Yuki en/of een cloudbased CRM systeem. Al deze toepassingen kun je los van elkaar gebruiken of zelfs met elkaar integreren.

Tja, denk je dan. Dit wist ik al. Maar hoe kan ik nou écht tijd besparen? Rustig maar, ik ga ze de komende weken stuk voor stuk met je doornemen. In mijn volgende blog lees je hoe jij tijd kunt besparen door de tools die in Office 365 zijn opgenomen optimaal te benutten.

Luuk Vaessen
Mail mij.

Bespaar
in tijd en geld, word efficiënter
en ervaar gemak.

Nieuwsbrief

Schrijf je in en blijf altijd op de hoogte van onze laatste updates.

Aanmelden →