Blog

Druk, druk, druk.. Heb jij het ook zo druk? | Tools om tijd te besparen | Deel 3

 24 mei 2018 - door Luuk Vaessen

“Hoe gaat het met jou?” Ik vraag het regelmatig aan verschillende ondernemers. “Goed! Druk hè?” Het is de meest voorkomende reactie die ik terugkrijg. Als ondernemer heb je het graag druk, dat zou namelijk doen geloven dat de zaken goed gaan. Maar ik ken ook veel ondernemers die erg goed zijn in druk doen in plaats van druk zijn. In 1954 hebben ze daar een term voor bedacht: Epibreren.

Druk ervaren is slecht voor je, dat weet iedereen. Toch hebben we het met zijn allen altijd heel erg druk. Mijn vraag aan jou: Wil je het wel rustiger hebben? Ja? Mooi. Daar kan ik je in op weg helpen. Ik wil je helpen bepaalde uitdagingen om te zetten in kansen. De komende weken neem ik tips en tools met je door. Die jou kunnen helpen efficiënter met je tijd om te gaan.

Deel 3: Efficiënt werken | Zorg dat je overal bereikbaar bent

Iedere Nederlander heeft ondertussen een mobiele telefoon. Zelf maak ik gebruik van dual-sim. Een simkaart voor privé en een simkaart voor zakelijke gesprekken. Dat scheelt mij weer klungelen met 2 telefoons. Mijn telefoon is overigens wel net een man en kan daardoor slechts één ding tegelijk, ben ik zakelijk in gesprek dan ben ik privé compleet onbereikbaar.

Op kantoor staat een vaste telefoon. Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze fysiek niet gebruik. Maar deze zit volledig gekoppeld aan mijn mobiele toestel. De zogeheten vast mobiel integratie. Wanneer iemand mij op mijn vaste directe nummer belt, gaat deze ook over op mijn mobiel.

Overal
Zo ben ik, waar ik ook ben, bereikbaar. Zowel op mijn vaste als mobiele nummer. Soms levert het wel lachwekkende situaties op. Er zijn natuurlijk tal van mensen die zijn opgegroeid met grote telefoonservers, die zich niet realiseren dat je niet fysiek je telefoontoestel mee naar buiten hoeft te nemen om op locatie bereikbaar te zijn. Overigens zal jij mij niet openbaar uitgebreid zien bellen. Ik probeer gesprekken die uitgebreider zijn altijd in een afgesloten ruimte te voeren. Vind ik wel zo netjes.

Wat mij soms nog wel parten speelt is mijn overvolle agenda. Soms heb ik aaneengesloten vergaderingen en zie ik later dat ik vijf oproepen heb gemist van klanten. Wat vervolgens resulteert in een uur lang terugbellen. Niet efficiënt en het creëert een gevoel van achter de feiten aanhollen. Ik ken veel ondernemers die dit oplossen door gewoonweg niet terug te bellen, maar dat zit niet in mijn aard.

Niet bereikbaar?
Wij hebben dit intern opgelost door af te spreken dat we uitbellen met onze vaste, directe nummers. Wanneer hierop wordt teruggebeld, gaat mijn mobiel over. Na drie keer overgaan, schakelt deze door naar ons algemene nummer. Hierop ben niet alleen ik, maar zijn ook mijn collega’s ingelogd. Soms kunnen zij een klant zelf verder helpen of een boodschap aannemen. In ieder geval krijgen mijn klanten geen ‘koude’ voicemail, maar altijd iemand aan de lijn.

Ik maak mij zo geen seconde meer druk als ik 5 gemiste oproepen heb, mijn contacten zijn blij om direct geholpen te worden en vervelende mensen neem ik gewoon niet meer op.

Luuk Vaessen
Mail mij

Bespaar
in tijd en geld, word efficiënter
en ervaar gemak.

Nieuwsbrief

Schrijf je in en blijf altijd op de hoogte van onze laatste updates.

Aanmelden →