Blog

Big data voor elke ondernemer: in 5 stappen van cijfers naar complexe data

4 oktober 2018 - door Alice Visser

Een administratie hebben we allemaal 

Data is overal, soms is het lastig om door de bomen het bos nog te zien. Of je nu met diverse systemen werkt of nog op papier, ik garandeer je er is meer data beschikbaar dan je denkt die jou helpt je onderneming te sturen. In 5 blogs neem ik je mee in de wijze waarop je kunt ondernemen met cijfers tot en met het gebruik van complexe data. 

Elke ondernemer is verplicht een administratie bij te houden en deze 7 jaar te bewaren. Bingo, we hebben dus al 7 jaar aan data beschikbaar! Of de financiële consequenties van jouw onderneming worden bijgehouden in Excel, branche pakket, ERP pakket, financiële software en of deze lokaal of in de cloud worden opgeslagen heeft geen invloed op het feit dat er data beschikbaar is. Zelfs als je deze nog op papier hebt zijn de gegevens er. Heb je een boekhouder of accountant ingeschakeld om jouw administratie te voeren, ook dan zijn dit jouw gegevens en dus data waar jij toegang tot hebt.

 Stap 1: maak van je administratie jouw stuurinformatie
Je administratie bestaat o.a. uit facturen, bank- en kasafschriften, loonstroken, controle boekingen en btw-aangiftes, deze informatie geeft je antwoord op bijvoorbeeld:

  • Wat is mijn resultaat per maand?
  • Hoeveel inkomsten- of vennootschapsbelasting moet ik gaan afdragen?
  • Hoeveel kost een werknemer/FTE mij?
  • Wat is het betalingsgedrag van mijn klanten?
  • Waarom staan er nu al kosten in voor over 2 maanden?
  • Wat is mijn marge per productgroep?
  • Kan ik in de (nabije) toekomst aan mijn betalingsverplichtingen voldoen?

 Welke financiële vraag je ook hebt deze is af te leiden uit je administratie. En met data kun je data maken. Met actuele en historische gegevens zal een algoritme gemakkelijk jouw begroting en verwachte liquiditeitspositie kunnen opstellen. Daarmee kun je gaan sturen op basis van jouw historische, actuele én toekomstige cijfers.

Goed verhaal, maar waar begin ik?
Bij Counta koppelen we elke administratie aan jouw persoonlijke dashboard. Wij hebben diverse dashboards samengesteld op basis van de praktijk in samenwerking met ondernemers, accountants en analisten. Dit dashboard houden we up-to-date met verandering in wet- en regelgeving, wensen en verwachtingen van de gebruikers. De basis kan worden aangevuld met jouw bedrijfsspecifieke wensen. 

Gaaf, maar hoe ga ik nu verder?
In de volgende 4 artikelen neem ik je mee van cijfers tot en met complex data.

Als je de basis goed hebt, kun je de stap maken naar het berekenen van kosten per personeelslid. Zo ga je aan de slag met je bedrijfsgetallen. Benieuwd naar stap 2? Je leest er binnenkort meer over!

Mijn uitdaging: jouw organisatie op 1 scherm inzichtelijk krijgen. Wil je een stap zetten in deze digitale revolutie, begin met vragen!

Bespaar
in tijd en geld, word efficiënter
en ervaar gemak.

Nieuwsbrief

Schrijf je in en blijf altijd op de hoogte van onze laatste updates.

Aanmelden →