
Virtuele Robot
15 oktober 2020 - door Luuk Vaessen
Ga je aan de slag met dashboarding, dan kun je daar ongelooflijk veel informatie uit halen. Als je de data hieruit goed gebruikt, kan dit jouw succes helpen te vergroten. Maar als je het niet goed doet, kun je ook makkelijk je datastrategie om zeep helpen. Wat zijn de top 3 valkuilen bij het starten van een financieel dashboard? En hoe voorkom je dat je je eigen succes ondermijnt?
Als je kiest voor geautomatiseerd boekhouden met Yuki via Counta, kun je gewoon jouw branchepakket blijven gebruiken. Kies dus voor de beste software voor jóuw bedrijf.
De grootste valkuil van organisaties is om te denken dat een dashboard een doel op zich is. Je hebt een prachtig dashboard met alles erop en eraan, maar deze werkt niet. Of wordt helemaal niet gebruikt. Als er één ding zonde is van je investeringen is dit het wel. Het doel van je dashboard moet zijn: sneller betere beslissingen nemen met behulp van data. Bepaal dus wat je met je dashboard doet, waar je op gaat sturen. Want als het doel duidelijk is, kun je mensen meekrijgen en echt ergens naartoe gaan werken.
Vanwege veelgehoorde trends worden vaak tools als Tableau en Power BI gekozen als uitgangspunt. Superhandig natuurlijk. Maar tooling is niet de oplossing, maar een hulpmiddel. Deze tools zijn geoptimaliseerd voor weergave, en niet voor de flexibiliteit van de data-input. Verander je iets aan je input of doe je berekeningen in de tool, dan is de kans groot dat je dashboard crasht. Bedenk daarom je datastrategie, zoals een datahub of een datawarehouse. Deze kun je vervolgens aansluiten op een dashboardingtool. Voor 85% van het MKB is zo’n oplossing te betalen en de data in je dashboard blijft zo altijd stabiel. Nieuwsgierig geworden? Lees meer over onze Autotask dataconnector.
Als je een dashboard wilt dat je helpt om snel betere beslissingen te maken, dan moet eerst de basis goed staan. Want als je te snel wilt, gaat dit ten koste van de kwaliteit van de data. Versplinterde data komt dan niet goed samen en je kunt geen chocola meer maken van je dashboard. Ons advies: begin eens met de financiële administratie. Staat dit strak? Dan kun je van start met je dashboard. Voeg van daaruit stapje voor stapje nieuwe data toe. Een datastrategie volgen is een intensief traject, waar je goede expertise bij moet halen. Stop hier dan ook tijd in. Denk eraan: jij wilt jouw bedrijf beter kunnen sturen!
Heel veel succes met het opzetten van je financiële dashboard.
Hulp nodig met je datastrategie? Counta is dé specialist in (financiële) dashboarding. Vraag een demo aan voor jouw organisatie of download de whitepaper.
Meer weten?
Bel ons of stuur een bericht via ons contactformulier.
4 maart 2020 - door Luuk Vaessen
28 februari 2019 - door Luuk Vaessen
4 oktober 2018 - door Alice Visser