Blog

Levenslessen voor een perfecte administratie | Deel 2

19 november 2018 - door Silke van Peer

Wellicht vind je je administratie al tip top in orde staan. Lees dan vooral niet verder. Deze blog is voor de medemens die graag ontwikkelt, die graag alles bekijkt vanuit nieuwe invalshoeken. De medemens die er altijd van overtuigd is dat het anders kan: beter kan. Dit viertal blogs neemt je mee naar een betere administratie. Wat is die administratie? Dat ligt precies aan jou! Maar ik laat je wel zien hoe je jouw idee van de perfecte administratie zo uit kan voeren, dat het daadwerkelijk werkt. Dus voor wie vaker moeite heeft gehad met het doorvoeren van veranderingen, lees vooral door.

Het mooie aan deze reeks blogs is dat je deze levenslessen niet alleen op je administratie kunt toepassen. De lessen zijn toepasbaar voor elk doel. Kijk wat voor andere veranderingen je op de werkvloer wilt toepassen of pas ze moeiteloos toe op al je persoonlijke Nieuwjaars voornemens.

Levensles 2: Overtuig je omgeving
Stel, je wilt dus als ondernemer het doel stellen dat documenten dagelijks worden aangeleverd maar ben jij niet degene die de documenten aanlevert? Dan zul je jouw personeel moeten gaan overtuigen.

Grote kans dat je je personeel niet zomaar mee krijgt. Waarom zouden ze? Ze hebben toch helemaal geen tijd voor andere dingen. Ze hebben het toch altijd al zo gedaan en zo gaat het toch ook gewoon goed? Wanneer veranderingen door hoger management worden doorgevoerd en je als medewerker een e-mail update krijgt met de datum dat je een bepaalde werkwijze moet gaan uitvoeren; dan zul je zien dat deze veranderingen waarschijnlijk niet voor lange duur zijn. Hoe kun je als ondernemer weerstand verkleinen en er voor zorgen dat je medewerkers mee gaan in de verandering?

Creëer behoefte
Ga met je medewerker in gesprek. Veranderingen werken veel beter wanneer iedereen er de voordelen van inziet. Als je vanuit het voordeel van de medewerker je plan kan uitleggen, dan is er geen reden voor jouw medewerker om het af te slaan. Als het jouw medewerker meer tijd kost en het levert hem/haar persoonlijk niets op, dan is er geen reden om te denken dat je plan met liefde voor je uitgevoerd gaat worden.

Start een meeting, zet wat lekkers op tafel en leg uit wat het jouw medewerker op gaat leveren. Even een kleine tijdsinvestering om daarna tijd te gaan besparen bijvoorbeeld. Het kost je veel minder tijd om jezelf aan te leren een factuur direct door te sturen wanneer je deze krijgt, dan dat het je kost om een vrijdagmiddag alle facturen uit alle lades, kastjes en je e-mail box te krijgen.  Overtuig jouw medewerker en zorg er voor dat deze eerder uit kijkt naar de veranderingen dan er tegen op ziet.

Nog een stukje verder
Je medewerker on board hebben is slechts de eerste stap in de goede richting. Is er extra kennis vereist om de veranderingen door te voeren? Moet de medewerker getraind worden? Heb je hier extra hulp (bijvoorbeeld een trainer) bij nodig? Stoom je medewerker goed klaar voor de veranderingen. In dit proces kunnen er best twijfels ontstaan bij je medewerker. Kan ik dit wel? Hoe moet ik dit allemaal gaan doen? Daardoor kan iemand gaan denken dat het toch wel heel veel tijd kost om dit allemaal te gaan doen en zien ze niet meer in hoe ze ooit elke dag moeten gaan aanleveren. Zo zouden ze het toch liever zoals vertrouwd elke vrijdagmiddag blijven doen.

In deze fase van verandering moet je blijven communiceren met je collega’s. Wat is de weerstand? Kan je deze wegnemen door geruststelling en aanmoediging? Geef ze het gevoel terug dat ze eerder hadden, toen ze nog geloofden dat het uiteindelijk echte tijdsbesparing op gaat leveren.

Houd de focus dus op het einddoel: het voordeel dat iemand eruit gaat halen. Zo zorg je voor een goede motivatie.

Van een plan naar het daadwerkelijk doen
Het aanleren van nieuw gedrag is vaak afhankelijk van het afleren van oude gewoonten. Dit kan knap lastig zijn. Wat maakt verandering in gewoonten en gedrag zo lastig? Hoe ga je van een goed uitgewerkte doelstelling en plan naar de implementatie ervan? Lees het in de volgende blog! |

Silke van Peer | Mail mij.

Gerelateerde berichten

Silke | Counta

Klaar voor nog een levensles?

Lees hier de derde les voor een perfecte administratie

26 november 2018 - door Silke van Peer

Lezen →

Druk, druk, druk... Heb jij het ook zo druk?

Dat hoeft niet! Lees hier hoe je waardevolle tijd kan besparen

17 april 2018 - door Luuk Vaessen

Lezen →

Data: Zie jij door de bomen het bos niet meer?

Lees hier hoe je in 5 stappen van cijfers naar complexe data kan gaan

4 oktober 2018 - door Alice Visser

Lezen →

Nieuwsbrief

Schrijf je in en blijf altijd op de hoogte van onze laatste updates.

Aanmelden →